Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
Meny
Shop
Min handlekurv
0
Produkt lagt til i handlekurv
close
Total 0,00 kr
Gå til kassen
NETTBUTIKK
Search
Search

Tallenes tale - trafikkskolene beveger seg vekk fra elbil

23.01.2024
Tallene fra året 2023 viser et skifte blant trafikkskolene. Færre velger elbil, og går tilbake til forbrenningsmotor når de skal kjøpe ny skolebil. Andelen nye skolebiler har også sunket i samsvar med nybilsalget ellers.
Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Samtidig fortsetter elevene å velge automatgir, noe nok et rekordår for oppkjøring på automat viser.
 

Salget går ned for skolene

I 2023 handlet trafikkskolene inn 260 nye biler. Sammenlignet med året før er det en nedgang på 26 prosent, da det ble kjøpt 353. Pål Andersen i Norges Trafikkskoleforbund peker på høyere driftskostnader hos skolene i 2023 som en del av et sammensatt bilde på hvorfor salget gikk ned.

- Prisene økte ikke bare for trafikkskolene, men kundebasen hadde nok litt mindre igjen på bunnlinja til å bruke i året som var. I slike tider er man kanskje litt forsiktig med å investere i en ny bil når den gamle kan brukes et år til, sier Andersen.
 

Trafikklærerne svarer: Trenger lengre rekkevidde.

I en medlemsundersøkelse har Norges Trafikkskoleforbund kartlagt bruk av elbil som skolebil. Selv om 77 prosent anser det som økonomisk lønnsomt å velge elbil, sier kun 48 prosent at de har elbil som førstevalg ved neste bilkjøp.

Trafikklærerne viser til rekkevidde og tilhengervekt, som årsaker til hvorfor elbil ikke alltid er førstevalget.

 - Bilen er et arbeidsverktøy som trafikklærerne trenger at passer sine behov. Når man skal ha lengre kurs eller arbeidsdager skjønner jeg at noen vegrer seg for å måtte stoppe og lade underveis, forklarer Andersen.
 

Automatgir øker

Fra kun 18 prosent i 2018 til 51 prosent i 2022, har andelen oppkjøringer på automat steget nok en gang, og lå i 2023 på hele 57 prosent ifølge tall fra Statens vegvesen. Om få år vil behovet for å kunne gire manuelt være minimalt, og det gjenspeiles i de avlagte førerprøvene. Det er sannsynlig at tallet vil fortsette å øke, når det er suverent flest nye biler som er elektriske og kommer uten manuelt gir.

Blant den norske befolkningen var nybilsalget av elektriske biler godt over tidobbelt av andreplassen som var plugin hybrid. De rene forbrenningsmotorene solgte totalt 4610 biler. Nesten hundre tusen mindre enn de helelektriske bilene med sine 104 588 solgte, viser tall fra Opplysningskontoret for Veitrafikken.
 

Tips til elbil som skolebil:

  • Forvarm bilen når det er kaldt. Hvis du forvarmer bilen mens den laderen står i, trenger du ikke bruke batteriet for å varme opp kupeen og batteripakken. Da får du lenger rekkevidde.
  • Sett deg inn i hvor bra ladenettverket er. De fleste oppgir at de kun lader på skolen eller hjemme. Bruk gjerne ladeapper som forteller hvor laderne er. Norsk elbilforening har en velfungerende oversikt.
  • Følg med på utviklingen. Både rekkevidden og hengerkapasiteten blir bedre for hvert år, og det forskes stadig på bedre løsninger. De bekymringene man satt med i går, er kanskje løst i morgen.
Tall fra 2023:
Alle drivverkstyper solgte mindre i 2023 enn 2022. Elbil sank minst.

Trafikkskolene kjøpte 35% mindre elbil, og 26% mindre totalt.

Andel av oppkjøring på automatgir på landsbasis: 57%.

Beståttprosent på landsbasis: 78% på oppkjøring og 57% på teoriprøven.

Finnmark hadde høyest beståttandel på oppkjøring med 90%.

Asker og Bærum hadde høyest beståttandel på teoriprøven med 66%.
Drift av trafikkskole
facebook